شاید اگر چند سال پیش یک نفر به ما می گفت که تلفن همراه به قدری پیشرفته خواهد شد که جای لپ تاپ یا ابزارهای دیجیتالی دیگری را خواهد گرفت، باورش برایمان سخت بود اما در حال حاضر همه چیز تغییر کرده است. دستگاه های اسمارت فون (گوشی هوشمند) و تبلت ها رشد چشم گیری کرده و سرعت تولید این ابزارها هم بسیار بیشتر از قبل شده است.

این که کاربران تمایل پیدا کرده‌اند تا از تلفن همراه برای انجام کارهایشان استفاده کنند چیز عجیبی نیست، دلیل این ماجرا این است که تلفن های هوشمند امروزی ابزارهای کوچکی هستند که همیشه و در همه جا همراه ما هستند در کنار این که امکانات بسیار زیادی دارند و تقریباً تمامی نیازهای ما را برآورده می کنند. با این شرایط چرا ما به دنبال ابزارهای بزرگ باشیم که حمل آن ها سخت است و انرژی زیادی از ما می گیرد.

امروزه کمتر کسی را می‏بینیم که تلفن همراهی که در دست دارد هوشمند نباشد. تلفن‏های هوشمند در سال‏های اخیر به ابزاری مهم برای انجام‏دادن کارهای روزانه تبدیل شده‏اند و برای اغلب افراد زندگی بدون این دستگاه حتی برای یک روز هم دشوار است. حالا دیگر بیشتر مردم درصد قابل توجهی از کارهای روزانه خود را به کمک موبایل‏های هوشمندشان انجام می‏دهند، از انجام کارهای مالی و بانکی گرفته تا دریافت اخبار و اطلاعات. این موضوع در همه کشورهای دنیا به چشم می‏آید به‌ ویژه در کشورهای توسعه ‏یافته که از پهنای باند مطلوبی بهره می‏برند. با این حال در کشور ما هم با وجود محدودیت‏هایی که در فضای مجازی وجود دارد و همچنین سرعت پایین اینترنت در مقایسه با کشورهای توسعه ‏یافته این رشد استفاده از تلفن همراه هوشمند در بین کاربران کاملاً محسوس است. به‌ طور کلی فراهم شدن زیرساخت‏های مناسب نقش مهّمی در توسعه استفاده از تلفن‏های همراه هوشمند دارد.

آمار گوشی های هوشمند در ایران و جهان

اریکسون موبیلیتی (Ericssin mobility) اخیراً  گزارش سالانه‏ای منتشر کرده که براساس تحقیقی که انجام شده است در حال حاضر 6/ 2 میلیارد کاربر جهانی تلفن همراه وجود دارد که پیش‏بینی می‏شود این رقم تا سال 2020 به 1/ 6 میلیارد کاربر برسد. این 1/ 6 میلیارد کاربر تلفن هوشمند به این معنا است که در پنج سال آتی 70 درصد کل جمعیت جهان از تلفن هوشمند استفاده می‏کنند. بر اساس این گزارش 90 درصد از این میزان هم توسط شبکه‏های پهن‏ باند تلفن همراه پوشش داده خواهند شد. طبق تحقیقات اریکسون موبیلیتی، تقریباً 80 درصد از مشترکان جدید از آسیا- اقیانوسیه، خاورمیانه و آفریقا خواهند بود. آمار تقریبی استفاده از تلفن های هوشمند بر اساس اپراتورها  در ایران نیز به شرح زیر است:

نام اپراتور

تعداد گوشی هوشمند

درصد سهم بازار

همراه اول

19 ميليون

54.3

ايرانسل

12.5 ميليون

35.7

رايتل

3.5 ميليون

10.0


به‌طور کلی با توجه به آمارهای جسته ‏گریخته‏ای که به‏دست آوردیم می‌توان به‌طور تقریبی گفت که در حال حاضر حدود  35 میلیون کاربر تلفن هوشمند در ایران داریم که این رقم نیز روز‏به‏روز در حال افزایش است.

آمار فروش گوشی های هوشمند در 6 ماهه اول سال 2016 در دنیا به شرح زیر است (در هزار ) :

نام شرکت
فروش سال 2016
سهم بازار سال 2016
فروش سال 2015
سهم بازار سال 2015
SAMSUNG
157930

22.8
153195
23
APPLE
96024
13.8
108236
16.2
HUAWEI
59523
8.6
44565
6.7
OPPO
34602
5
14659
2.2
XIAOMI
30579
4.4
30205
4.5
OTHERS
314944
45.4
315724
47.4


همانطور که در جدول بالا مشاهده می گردد در سال 2016 بیش از یک میلیارد و چهارصد میلیون گوشی هوشمند از شرکتهای مختلف به فروش می رود که نشان دهنده استقبال روز افزون مصرف کنندگان از این دستگاه هاست.


سیستم عامل موبایل

نوعی سیستم عامل است که مخصوص دستگاه های قابل حمل از جمله تبلت و تلفن های هوشمند می باشد که کنترل این نوع دستگاهها را بر عهده دارد. سیستم عامل های مختلفی در دنیا توسط شرکتهای مختلف ارائه شده است که پرطرفدارترین انها عبارند از :

اندروید  (android) از شرکت گوگل 

آی او اس (IOS) از شرکت اپل

ویندوز فون (windows phone) از شرکت مایکروسافت

بلک بری (BlackBerry) از شرکت بلک بری

در جدول زیر درصد سهم سیستم عامل در اسمارت فون ها ذکر شده است:


نقش اسمارت فون ها در نرم افزارهای تجاری
بحث امروزه این است که آیا واقعاً این امکان وجود دارد که به تازگی کسب و کاری مبتنی بر فناوری های جدید به راه بیندازیم و تلفن هوشمند را به صورت کلی از قلم انداخته و یا آن را در نظر نگیریم؟. اسمارت فون ها یا همان تلفن های هوشمند در سال های آینده در زمینه تجارت و کسب و کار الکترونیک، حرف اول را در همه جا خواهند زد. در سال های آینده فاصله میان زندگی کاری و شخصی افراد کم رنگ تر خواهد شد. کاربران گوشی های هوشمند که نیروی کار شرکت های مختلف هستند، قادر خواهند بود که همه جا و همیشه به اطلاعات و پنل های پروژه های کاری خود دسترسی داشته باشند. سیستم های cloud (ابری) نمونه بسیار خوبی از این شرایط را در حال حاضر به ما نشان می دهند. مسلماً این دسته از اتفاقات از هر نظر برای کارمندان و کارفرمایان مناسب خواهد بود. زیرا ساعات کاری برای همه تغییر پذیر خواهد بود و وابستگی شدیدی به داشتن حضور فیزیکی در محل کار وجود نخواهد داشت. این ماجرا از طرفی برای کارمندان و از طرف دیگر برای کارفرمایان سود خواهد داشت زیرا هیچ محدودیت زمانی و مکانی برای انجام کارها وجود نخواهد داشت و شما در هر ساعت از شبانه روز، در روزهای تعطیل یا غیرتعطیل قادر به انجام کارهای خود خواهید بود.

حال که استفاده از اسمارت فون ها این قدر فراگیر شده و کاربران به جای استفاده از دستگاه های مختلف ترجیح می دهند از یک گوشی برای انجام کارهای خود استفاده نمایند لازم است تا طراحان نرم افزارهای تجاری این واقعیت را سریع تر درک کرده و بخشی از نرم افزارهای خود را قابل اجرا بر روی گوشی ها نمایند. در حال حاضر بسیاری از مدیران و کارکنان شرکتها بیشتر وقت خود را در خارج از شرکت و در حال جلسه با مشتریان خود و بررسی بازارها و مأموریت می گذرانند در حالی که بایستی برخی از انجام امور جاری شرکت با مجوزها و تأیید آنها صورت گیرد. بنابراین بایستی طراحی نرم افزارهای تجاری به گونه ای باشد که کارتابل ها و دریافت گزارشات آماری ساده مشتریان بر روی گوشی ها قابل دسترس و انجام باشد تا افراد بتوانند از هر مکانی به سادگی امور جاری شرکت خود را به انجام برسانند و بدین ترتیب سرعت عمل و چابکی سازمان حفظ شود.

مهندسی مجدد نرم افزارهای تجاری می تواند به گونه ای انجام گیرد که تحلیل ها و گزارشات آماری چند لایه و سنگین  بر روی کامپیوترها و لپ تاپ ها انجام گیرد و انجام امور روزمره و بررسی کارتابل ها و مجوزهای دریافت و پرداخت و ... از طریق گوشی های هوشمند انجام گیرد.

هر شرکت نرم افزاری که بتواند این تغییر رویکرد را سریع تر اجرایی نماید قطعاً به نیاز جدید سازمان ها بهتر پاسخ داده و سهم بازار بیشتری در نرم افزارهای تجاری خواهد داشت.