ERP (Enterprice Resource Planning)  مدیریت برنامه ریزی منابع ، یک راه حل سیستمی مبتنی بر فن آوری اطلاعات است که به سازمانها کمک می کند تا طی یک فرایند یکپارچه منابع سازمان را بهتر مدیریت کنندو تصمیمات لازم را صحیح تر و سریع تر اتخاذ نمایند . در تعریف ERP سه ویژگی برجسته وجود دارد : راه حل محور، فرایند گرا بودن ، چابکی .
بلوغ سازمانی به درک ما از روند حرکت روبه جلوی سازمان می پردازد و توانمندی سازمان را از طریق فرایندها، کارکنان و فن آوریهای موجود می سنجد.وقتی به تعریف ERP و بلوغ سازمانی نگاه می کنیم نکات مشترک زیادی بین آنها می بینیم : فرایندها، فن آوریها، مشارکت کارکنان و تصمیم گیری های بهتر که قطعا به توانمندسازی سازمان منجر خواهد شد.مدل های بلوغ سازمانی معمولا از مراحل آغازین فرآیندهای غیر قابل پیش بینی اجرایی در سازمان شروع می شوند و تا مراحل پایانی بهبود مستمر و فاز یادگیری و تداوم آن ادامه می یابند و یا به تعبیری دیگر از سازمان های نا آگاه به سازمان تطبیقی و یادگیری تبدیل می شوند.پیاده سازی ERP در سازمانها کمک می کند تا مراحل بلوغ سازمانی سریع تر و بهتر طی شود.ویژگی فرایند گرا بودن ERP باعث می شود تا کلیه عملیات سازمان باز طراحی و مهندسی مجدد (BPR) شده و عملیات مختلف سازمان در واحدهای مختلف به سمت فرایندی و یکپارچه قابل اجرا و مدیریت باشند.به دلیل گستردگی پیاده سازی ERP در کلیه سطوح سازمان ، همه کارکنان و مدیران سازمان در این کار بایستی مشارکت داشته و همکاری لازم را داشته باشند. مشارکت و همکاری پیوسته کلیه کارکنان باعث می شود تا کارکنان سازمانها در جریان اتفاقات و رخدادهای تجاری سازمان قرار گیرند و ضمن درک بیشتر عملیات اجرایی ، انجام کارها با انگیزه بیشتر انجام گیرد و افزایش انگیزه ها و فهم درک کار باعث افزایش توانمندی های کارکنان خواهد شد.پیاده سازی ERP در سازمان کمک می کند تا روند بهبود مستمر و یادگیری سازمانی اتفاق بیفتد.


استفاده ازERP  نه تنها مستلزم ایجاد تغییرات عمیق فناورانه است بلکه تغییرات اساسی در شیوه عملکرد شرکت نیز ایجاد می کند. شرکتها باید برای کار با ERP، تغییرات گسترده ای در فرایندهای کسب و کار خود ایجاد کنند . کارکنان نیز باید شرح وظایف و مسئولیتهای جدیدی را بپذیرند. به دلیل آنکه با پیاده سازیERP، اجرای عملیات توسط سیستم ها کنترل می شوند بنابراین نقش کارکنان تغییر یافته و از حالت اجرایی به نقش تحلیلی و برنامه ریزی ارتقا می یابد. کارکنان بایستی شیوه انجام مجموعه جدیدی از فعالیتهای شغلی را بیاموزند و متوجه باشند که اطلاعات ورودی آنها سایر بخش های سازمان را متاثرمی سازد. نتیجه این کار مستلزم یادگیری جدید سازمانی توسعه و توانمند سازی کارکنان خواهد بود."امروزه بسیاری از سازمانها تلاش می کنند تا در تکامل تدریجی فرایندهای خویش، بلوغ بیشتری پیدا نمایند.درصد زیادی از این سازمانها به مدل بالندگی روی آورده اند تا بتوانند نقشه راهی تدارک ببینند که آنها را بیشتر آماده و مستعدگرداند." (تورتکن و دمیرز، 2004)
جمع آوری داده ها و تحلیل آنها توسط تحلیل گران و مدیران سازمان همچنین Best Practice های موجود در ERP منجر به ایجاد دانش سازمانی خواهد شد که نقش به سزایی در بلوغ سازمانی خواهد داشت.ایجاد بینش جدیدی که در اثر پیاده سازی  ERPدر سازمانها اتفاق خواهد افتاد قطعا در روندتوسعه بلوغ سازمانی تاثیر گزارو تسهیل گر خواهد بود.پیاده سازیERP  باعث خواهد شد تا هزینه عملیات سازمان کاهش یابد همچنین عوامل غیر قابل پیش بینی، با تحلیل داده های موجود در ERP قابل پیش بینی گردند. اصلاح ساختار و فرهنگ سازمانی از دیگرتاثیرات پیاده سازیERP در سازمانها خواهد بود. علاوه بر موارد گفته شده ، بهبود کارایی، افزایش رضایت مندی مشتری ، چابکی سازمان به تصمیم گیریهای سریع تر و مهندسی مجدد فرایندها که در اثر پیاده سازی ERP بوجود خواهد آمدباعث خواهد شد تا بلوغ سازمانی نیز تسهیل شده و فرایند آن سریع تر طی شود.